Public management communication strategy in managing accessibility of public services for persons with disabilities in Serang city
DOI:
https://doi.org/10.35335/ijopsor.v12i1.247Keywords:
Accessibility, Communication Strategy, Disability, Public ManagementAbstract
Communication strategies are key in dealing with complex challenges rooted in historical, social and regulatory factors. Stigma and discrimination, low understanding of the needs of people with disabilities, non-comprehensive regulations, budget and infrastructure limitations, lack of coordination and collaboration, and cultural and social challenges are the main obstacles in realizing inclusive accessibility. The method in this research is a qualitative descriptive approach. The purpose of this research is to examine the background of these problems and identify potential solutions to improve the accessibility of public services for people with disabilities in Serang City. Comprehensive and sustainable solutions are needed to address the root causes and build an inclusive city for all.
References
Ardhiningrum, C. A. T., & Sulistyowati, E. (2022). KESADARAN HUKUM MAHASISWA PENYANDANG DISABILITAS UNIVERSITAS NEGERI SURABAYA ATAS PERATURAN PERUNDANG-UNDANGAN YANG MENGATUR TENTANG PEMENUHAN KEMUDAHAN AKSESIBILITAS PADA BANGUNAN GEDUNG PERGURUAN TINGGI. NOVUM: JURNAL HUKUM, 61–70.
Astuti, D., & Suharto, D. G. (2021). Aksesibilitas Penyandang Disabilitas dalam Pemilu 2019 di Kabupaten Sleman. Public Inspiration: Jurnal Administrasi Publik, 6(1), 29–41.
Eprilianto, D. F., Pradana, G. W., & Sari, Y. E. K. (2020). Digital inovasi sektor publik: efektivitas kolaborasi dalam implementasi inovasi dega digital. Jurnal El-Riyasah, 10(2), 127–145.
Fadli, M., & Suranto, B. (2024). News Website Accessibility Evaluation Using Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology. Jurnal Sains, Nalar, Dan Aplikasi Teknologi Informasi, 3(2), 64–71.
Faizal, F. A. S., & Diponegoro, M. (2017). Implementasi Sistem Pendukung Keputusan dengan Metode SMART untuk Merangking Kemiskinan dalam Proses Penentuan Penerima Bantuan PKH. Coding Jurnal Komputer Dan Aplikasi, 5(2).
Febriyan, D., Ma’ruf, M. F., Pradana, G. W., & Megawati, S. (2022). Mengurai Kesenjangan Layanan Publik bagi Penyandang Disabilitas di Masa Pandemi: Studi Kasus Kabupaten Ponorogo. JAKPP (Jurnal Analisis Kebijakan & Pelayanan Publik), 13–26.
Inclusive, J. (2019a). 11 Inclusive: Journal of Special Education. V(01), 11–18.
Inclusive, J. (2019b). 39 Inclusive: Journal of Special Education. V(01), 39–48.
Islam, A. D., Timorochmadi, F., Fakhrudin, M. Y., Yoseptry, R., Ratnawulan, T., & Rahayu, N. S. (2024). Pemenuhan Kebutuhan Pendidikan bagi Penyandang Disabilitas di Kota Bandung. Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan, 12(1), 362–377.
LAZUARDI, A. S. (n.d.). RESPONS MAHASISWA DIFABEL TERHADAP AKSESIBILITAS KAMPUS DI UIN PROF. KH. SAIFUDDIN ZUHRI PURWOKERTO.
Maharsani, T. H. (2023). Solidaritas Sosial Organisasi Penyandang Disabilitas sebagai Upaya Mewujudkan Kabupaten Klaten yang Inklusi. The Indonesian Conference on Disability Studies and Inclusive Education, 3, 47–60.
Muhimmah, H. A. (2022). Inspiring Leadership: Values in Building the Excellent Inclusive Higher Education. European Journal of Educational Research, 11(3), 1475–1485.
Propiona, J. K. (2021). Implementasi Aksesibilitas Fasilitas Publik Bagi Penyandang Disabilitas. Jurnal Analisa Sosiologi, 10.
Putra, P. S. (2019). Aksesibilitas Perlindungan Hukum Bagi Tenaga Kerja Penyandang Disabilitas di Kabupaten Karawang. Mimbar Hukum-Fakultas Hukum Universitas Gadjah Mada, 31(2), 205–221.
Rengganis, G. P., & Purbaningrum, D. G. (2024). Implementasi Kebijakan Akomodasi Yang Layak Untuk Peserta Didik Penyandang Disabilitas Di Universitas Muhammadiyah Jakarta. Jurnal Media Administrasi, 9(1), 27–40.
Saputri, E. L., Yani, A. A., & Haning, M. T. (2019). Analisis aksesibilitas layanan pendidikan bagi penyandang disabilitas pada perguruan tinggi: Studi kasus kota Makassar. Journal of Humanity and Social Justice, 1(2), 185–204.
Sholeh, A. (2014). Islam dan penyandang disabilitas: Telaah hak aksesibilitas penyandang disabilitas terhadap pendidikan. AN NUR: Jurnal Studi Islam, 6(2).
Sukomardojo, T. (2023). Mewujudkan Pendidikan Untuk Semua: Studi Implementasi Pendidikan Inklusif Di Indonesia. Jurnal Birokrasi & Pemerintahan Daerah Volume, 5(2), 205–214.
Sunandar, A., Ediyanto, E., Firdiana, A. D., Hadiana, D., Nafiah, M. Z. I., Lailiyah, N., Aqila, T. S., Romlah, S., & Hadayani, S. (2022). Equality Analysis Of The Right Education For Disabilities: A Juridical And Factual Study Implementation Of Management Inclusion Education. Journal of ICSAR, 6(2), 134–142.
Syafi’ie, M. (2014). Pemenuhan aksesibilitas bagi penyandang disabilitas. Inklusi, 1(2), 269–308.
Thohari, S. (2014). Pandangan disabilitas dan aksesibilitas fasilitas publik bagi penyandang disabilitas di kota Malang. Indonesian Journal of Disability Studies, 1(1), 27–37.
Utami, E. O., Raharjo, S. T., & Apsari, N. C. (2018). Aksesibilitas penyandang tunadaksa. Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), 83–101.
Uyun, K., Astuti, R. D., Ningsih, T. W., Nofridayana, K., & Marhadi, H. (2024). Pengelolaan Pembelajran Anak Berkebutuhan Khusus pada Kelas Inklusi. Bersatu: Jurnal Pendidikan Bhinneka Tunggal Ika, 2(3), 135–152.
Wulansari, Y., & Prabawati, I. (2021). Implementasi Kebijakan Perlindungan Dan Pemberdayaan Penyandang Disabilitas (Studi Aksesibilitas Bangunan Umum Di Stasiun Malang Kota Baru). Publika, 307–320.
ZAHRO, H. (n.d.). HAK ATAS AKSES PENDIDIKAN INKLUSIF BAGI ANAK PENYANDANG DISABILITAS DI KOTA BOGOR (Telaah Perda Kota Bogor Nomor 2 Tahun 2021). Fakultas Syariah dan Hukum UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Eli Apud Saepudin, Gatot Hartoko, Meiby Zulfikar, Achmad Nashrudin Priatna, Mohamad Ikrom Arasid

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.