Public innovation of waste management completion strategy for community welfare in Lebak district
DOI:
https://doi.org/10.35335/ijopsor.v12i1.255Keywords:
Public Health, Public Innovation, Waste ManagementAbstract
An innovative solution to the waste problem in Lebak Regency, Banten, Indonesia. This innovation aims to improve public health, preserve the environment, and boost the local economy through integrated and sustainable waste management. This innovation has shown positive results in improving public health, preserving the environment, and boosting the local economy. Communities in Lebak Regency are becoming more aware of the importance of good waste management, and more people are involved in waste processing and recycling activities. The research method used was descriptive qualitative. The results of this research have had an impact on reducing the number of waste-related diseases, improving environmental quality, and creating new jobs in the waste management sector. The Public Innovation of Waste Management Completion Strategy for Community Welfare in Lebak Regency can be an example for other regions in Indonesia in overcoming waste problems and improving community welfare.
References
Arifah , U. (2020). Transformasi Birokrasi Melalui E-Government. Cakrawala: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam Dan Studi Sosial, 4(2), 30–41. https://doi.org/10.33507/cakrawala.v4i2.245
Armawi, A. (2008). Kearifan Lokal Batak Toba Dalihan Na Tolu Dan Good Governance Dalam Birokrasi Publik. Jurnal Filsafat, 18(2), 157–166.
Ashari, E., T. (n.d.). REFORMASI PENGELOLAAN SDM APARATUR, PRASYARAT TATA KELOLA BIROKRASI YANG BAIK Oleh : Edy Topo Ashari 1. 1–17.
Aziz, A., Fajar, S., & Gumilang, S. (2018). Rancangan Fitur Aplikasi Pengelolaan Administrasi dan Bisnis Bank Sampah di Indonesia. Konferensi Nasional Sistem Informasi, STMIK Atma Luhur Pangkalpinang, 8 – 9 Maret 2018, 208–213.
Habibi, F. (2020). Pemetaan Riset Reformasi Birokrasi di Indonesia. Jurnal Borneo Administrator, 16(2), 199–230. https://doi.org/10.24258/jba.v16i2.695
Haning, M. T. (2018). Bureaucratic Reform in Indonesia: Overview from the Perspective of Public Administration. Analisis Kebijakan Dan Pelayanan Publik, 4(1), 25–37.
Juntak, J. N. S., Rynaldi, A., Sukmawati, E., Arafah, M., & Sukomardojo, T. (2023). Mewujudkan Pendidikan Untuk Semua: Studi Implementasi Pendidikan Inklusif di Indonesia. Jurnal Birokrasi & Pemerintahan Daerah, 5(2), 205–214. https://doi.org/10.15575/jbpd.v5i2.26904
Kahfi, A. (n.d.). Tinjauan terhadap pengelolaan sampah. 4, 12–25.
Karyana, Y. (2023). Inovasi Pemberdayaan BUMDes Sebagai Simpul Penggerak Ekonomi Masyarakat Desa. Populika, 11(1), 41–49. https://doi.org/10.37631/populika.v11i1.731
Komalasari, Y., Suryantari, E. P., & Martini, N. K. (2018). Pendekatan Komprehensif Bank Sampah sebagai Alternatif Pengelolaan Sampah. Prosiding SINAPTEK, November, 127–136.
Kumble, G. P., شریفی, م., สุรัตน์ จงดา, Thuemmler, C., Bai, C., Appelo, J., Tapscott, D., Williams, A. D., Cook, N., Me, G., Epidemic, T. N., นพพงษ์ บุญจิตราดุลย์, Dean, J., Rosa Righi, R. da, Alberti, A. M., Singh, M., Gatteschi, V., Lamberti, F., Demartini, C., … 郭光灿. (2020). No 主観的健康感を中心とした在宅高齢者における 健康関連指標に関する共分散構造分析Title. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis, 53(9), 1689–1699.
Luas, A. F., Sondakh, M., & Londa, J. (2020). Strategi Komunikasi Pemerintah Dalam Menunjang Program Pengurangan Kemasan Plastik Pada Masyarakat Kelurahan Tosuraya Barat. Acta Diurna Komunikasi, 2(1), 5.
Peternak, P., Melalui, S., Corporate, P., Responsibility, S., Epic, E., & Wajo, K. (2022). Jurnal berita sosial. VII.
Prasojo, E., & Kurniawan, T. (2008). Reformasi Birokrasi dan Good Governance: Kasus Best Practices dari Sejumlah Daerah di Indonesia. Makalah the 5th international Symposium of Antropologi Indonesia. Reformasi Birokrasi Dan Good Governance: Kasus Best Practices Dari Sejumlah Daerah Di Indonesia, 1–15.
Putra, B. K., Dewi, R. M., Fadilah, Y. H., & Roziqin, A. (2021). Reformasi Birokrasi dalam Pelayanan Mobile JKN di Kota Malang. Jurnal Ilmiah Publika, 9(1), 1–13.
Rahman, A. Y., Setiawan, F. W., & Hananto, A. L. (2020). Aplikasi Teknologi Tepat Guna Untuk Umkm Pengolahan Sampah Organik Sebagai Pakan Cacing. Panrita Abdi - Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 4(2), 205. https://doi.org/10.20956/pa.v4i2.7340
Riska Chyntia Dewi, & Suparno Suparno. (2022). Mewujudkan Good Governance Melalui Pelayanan Publik. Jurnal Media Administrasi, 7(1), 78–90. https://doi.org/10.56444/jma.v7i1.67
Rohayatin, T., Warsito, T., Pribadi, U., Nurmandi, A., Kumorotmo, W., & -, S. (2018). Faktor Penyebab Belum Optimalnya Kualitas Penyelenggaraan Pelayanan Publik Dalam Birokrasi Pemerintahan. Jurnal Caraka Prabu, 1(01), 22–36. https://doi.org/10.36859/jcp.v1i01.50
Saepudin, E. A., Zulfikar, M., Suryasuciramdan, A., & Kamilah, F. (2024). Community and gen Z participation in the party democracy election 2024 towards Indonesia G2G good government to good governance. 11(3), 161–167.
Satibi, I., & Ediyanto, E. (2020). Etika Dan Perilaku Birokrasi Dalam Mendukung Penguatan Good Governance. Jurnal Academia Praja, 3(2), 234–250. https://doi.org/10.36859/jap.v3i2.173
Setiawan, I., Sururama, R., & Nurdin, I. (2022). Implementasi Kebijakan Penyederhanaan Organisasi Di Kementerian PANRB. Jurnal Terapan Pemerintahan Minangkabau, 2(1), 12–25.
Sholihah, K. K. A. (2020). Kajian Tentang Pengelolaan Sampah di Indonesia. Kajian Tentang Pengelolaan Sampah Di Indonesia, 03(03), 1–9.
Sinaga, M. R. E., Istianti, D. W., & Indrayanti. (2022). Strategi inovasi pengelolaan sampah berbasi masyarakat “KaMu BTS (Kader Muda Bergerak Tuk Sampah)” di Kelurahan Hargobinangun Pakem Sleman Yogyakarta. Jurnal Pengabdian Kesehatan, 5(3), 232–238.
Suffiyah Arrafiatus. (2011). Pengaruh Kualitas Layanan Akademik dan Birokrasi Terhadap Kepuasan Mahasiswa. Jurnal Ilmiah Aset, Vol. 13(No. 2), hlm. 84.
Wakhid, A. A. (2011). Eksistensi Konsep Birokrasi Max Weber Dalam Reformasi Birokrasi Di Indonesia. Jurnal TAPIs, 7(2), 125–146.
Yasa, A., Suswanta, S., Rafi, M., Rahmanto, F., Setiawan, D., & Iqbal Fadhlurrohman, M. (2021). Penguatan Reformasi Birokrasi Menuju Era Society 5.0 di Indonesia. Nakhoda: Jurnal Ilmu Pemerintahan, 20(1), 27–42. https://doi.org/10.35967/njip.v20i1.139
Yoseph Darius Purnama Rangga, Antonius Philipus Kurniawan Gheta, I. W. (2020). Kualitas Pelayanan Publik Ditinjau dari Aspek Reformasi Birokrasi. Charli Ones Chintya,Putri Intan Permata Sari Dkk., 8(2), 491–502.
Yusriadi, Y. (2018). Reformasi Birokrasi Indonesia: Peluang dan Hambatan. Jurnal Administrasi Publik : Public Administration Journal, 8(2), 178. https://doi.org/10.31289/jap.v8i2.1824
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Deni Permana, Ega Febrianto, Eli Apud Saepudin

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.